Poznaj Malort
Na zajęcia zapraszamy:

wszystkich zaciekawionych ideą Malortu

tych którzy znają życie i dorobek Arno Sterna ale również tych, którzy o nim jeszcze nie słyszeli

wszystkich niezależnie od wieku , którzy wraz z innymi uczestnikami w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze będą odkrywać swój entuzjazm
Słownik Malortu
MALORT – miejsce do malowania ( aby stworzyć jak najlepsze warunki pracownia musi być zorganizowana zgodnie z wypracowanymi przez lata zasadami. Dlatego wszystkie Malorty na świecie wyglądają tak samo, niezależnie czy mieszczą się we Francji, we Włoszech czy w Polsce).
FORMULACJA – język ojczysty Malortu.
Odkrycie formulacji:
Dzięki regularnej, pokornej i pełnej szacunku obserwacji prac dzieci Arno Stern odkrył proces, przez który przechodzi każde dziecko, bez wyjątku, jeśli stworzy mu się do tego odpowiednie warunki – formulację.
Arno Stern odkrył, że proces ten rozpocznie się u każdego dziecka, któremu stworzy się bezpieczną przestrzeń do regularnej, spontanicznej zabawy malarskiej. Dzięki formulacji dziecko dotyka najgłębszych obszarów swojej istoty i czerpie z zasobów pamięci pierwotnej.
Aby potwierdzić swoje odkrycie, Arno odbył 12 podróży do najdalszych zakątków ziemi, w celu odwiedzenia ludów, które wciąż żyją z dala od cywilizacji i w których dzieci nie chodzą do szkoły. U każdego z plemion spędził kilka do kilkunastu tygodni, stwarzając tamtejszym dzieciom możliwość zabawy malarskiej. Jego odkrycie się potwierdziło, a formulacja okazała się zjawiskiem uniwersalnym.
Od tego czasu stwarzanie dzieciom warunków do formulacji stało się jego życiową misją. Od ponad 40 lat prowadzi kursy, dzięki którym pracownie Malort mogą powstawać w różnych miejscach na całym świecie.
Warunki sprzyjające powstaniu formulacji to:
Miejsce chroniące człowieka przed presją i wpływami zewnętrznymi.
Obecność innych, nie jako widzów, ale jako towarzyszy zabaw.
Obecność posługującego, który nie jest postacią odniesienia ani odbiorcą tego, co jest formułowane. Rolą posługującego jest służenie.
Warunki te spotykają się w Malorcie.
Charakterystyka formulacji:
Formulacja pojawia się bardzo wcześnie wśród potrzeb małych dzieci. Ewoluuje zgodnie z zaprogramowanym schematem i nigdy nie znika. Posiada własny repertuar kształtów. Jest oddzielona od sztuki, od której nie zapożycza ani elementów, ani praw, ani nawyków.
W praktyce:
Praktyka formulacji to zabawa, która zaspokaja inaczej niezaspokojone potrzeby. Rezultatem jest wzmacniająca osobowość równowaga i spełnienie.
Praktyka ta rozwija również wielką biegłość i świadomość swoich możliwości, głęboko angażując osobę, niezależnie od jej wieku, doświadczenia czy pozycji życiowej.
Ten, kto praktykuje formulację, uwalnia się od zależności, od modeli i rozwija pozytywną autonomię.
Akt formulacji w warunkach Malortu rozwija potrzebę autoafirmacji i relacji z innymi, w doskonałej równowadze wykluczającej wszelką rywalizację.
ŚLAD – „…jest częścią zjawiska zwanego formulacją, którego nie da się porównać z żadnym innym fenomenem.
Arno Stern uczy nas, jak patrzeć na rysunki dzieci – nie wystarczy się przy nich zatrzymać, trzeba też przyjrzeć się im w skupieniu, uwolnić się od utartych schematów i prób oceny oraz zastanowić się, w jaki sposób dzieci próbują przez rysowanie i malowanie wyrazić siebie oraz to, co je dotyka. Dopiero wtedy można zrozumieć, co wyrażają ich rysunki i co się za nimi kryje. Arno Stern nazywa to “śladem””. prof. Gerald Hüther
POSŁUGUJĄCY – osoba, która towarzyszy uczestnikom w zabawie malarskiej.
„Jej rola polega na usunięciu wszelkich przeszkód, które powstrzymują człowieka od spontanicznych zachowań: blokady w postaci uprzedzeń, oczekiwań zrodzonych w procesie wychowania i od wszelkich działań wykonywanych z myślą o ocenie.” – cyt. z książki Arno Stern i Andre Stern „ Mój Ojciec mój przyjaciel”.
Odpowiednich umiejętności do wypełniania tej roli można nabyć tylko podczas oryginalnego szkolenia opracowanego przez Arno Sterna. W Polsce jest to kurs organizowany przez Wydawnictwo Element.
